De warme visie van een koeltransporteur

De gemiddelde snelheid van het vervoer over de weg blijft dalen. Daarnaast neemt de gemiddelde leeftijd van chauffeurs toe en wordt het steeds moeilijker om goede vrachtwagenbestuurders te vinden. En er is de kilometerheffing. Zakt de ondernemerszin dan niet onder nul?

Volgens Nick Heyvaert van Transport Heyvaert & Co is het niet evident om oplos- singen aan te reiken voor de files en de kilometerheffing, die je trouwens niet altijd aan je klanten kunt doorrekenen. “Je zou meer gewestwegen kunnen gebruiken maar dat brengt geen soelaas. Zwaar vervoer wordt er steeds meer geweerd en het aantal betalende routes neemt ook daar toe, waardoor je al heuse omwegen moet maken en het niet meer voordelig is”, zegt de man die samen met zijn broer David actief is in het familiebedrijf dat in 1987 door hun vader Eric opgericht werd.

Via bundeling bespaart Heyvaert & Co echter maximaal op die kosten. De chauffeurs vertrekken bijvoorbeeld voor 10-15 klanten richting grotendeels dezelfde regio, waardoor er enkel op de heen- en terugweg en op som- mige gewestwegen kilometerheffing betaald wordt. Daarnaast investeerde het manage- ment recent in een boordcomputer met touchscreen, GPS en communicatiesysteem.

Zo wordt bij de routebepaling rekening gehouden met files en de afmetingen van de vrachtwagen. Het systeem garandeert een efficiëntere planning en verhoogt de veiligheid.

Flexibiliteit

Het in Asse gevestigde transportbedrijf kende een gestage groei en telt ondertussen 36 werknemers. De vervoersactiviteiten richten zich vooral tot de voeding (koel en diepvries), industrie en distributie.

De bedrijfsleiding is ervan overtuigd dat je via flexibiliteit het verschil maakt. Die aanpak gaat zover dat beide zonen indien nodig niet enkel aan het stuur van hun onderneming maar ook aan dat van één van de 35 vrachtwagens plaatsnemen. “Wanneer een klant snel geholpen moet worden, is het aan ons om daarvoor te zorgen”, klinkt het. Een andere troef is dat het onderhoud zo goed als altijd in de eigen werkplaats gebeurt, wat extra tijdwinst oplevert.

Werkomgeving

Nick Heyvaert ziet het vinden van degelijke werkkrachten als de grootste uitdaging. Ook hier merken we duidelijk het familiale karakter van de onderneming, waarmee niet enkel voor de klant maar ook voor werknemers een meerwaarde gecreëerd wordt. “We zorgen voor een goede werkomgeving zodat nieuwe arbeidskrachten langer bij ons blijven. Chauffeurs kunnen voor eender welk probleem bij ons aankloppen. Via een gevarieerde planning worden lange dagen afgewisseld met kortere, zodat ze maximaal weten hoe laat ze thuis zijn en hun sociale leven er minder onder lijdt. Want dat is een absoluut pijnpunt voor veel vrachtwagenbestuurders”, luidt de visie.

Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten, waardoor je automatisch een gezond transportbedrijf blijft. Aan die ogenschijnlijk evidente visie wordt in Asse met man en macht gewerkt. Eenvoud siert, ook dat is eigen aan het familiale DNA van Heyvaert & Co.